Vad kostar en tunnel?
Det gick en dokumentär på tv häromveckan som handlade om Mont Blanctunneln. Som namnet antyder så går tunneln under Mont Blanc i Alperna och förbinder Chamonix i Frankrike med Courmayeur på den Italienska sidan.
Den är lite mer än 11,5 kilometer lång och konstruktionen ägde rum från 1959 till 1965.
Det är en imponerade konstruktion. Det som är slående med dokumentären är de helt livsfarliga förhållanden under vilken tunneln byggdes.
Det var till exempel inte helt ovanligt att dynamitgubbarna som användes för att spränga loss berget föll ned i sprickor i berget. Plötsligt hade man inte någon som helst koll på var själva explosionen skulle äga rum. Lägg därtill att man ibland sprängde upp vattenflöden genom berget och orsakade laviner så har ni ett recept på en riktigt tung arbetsplats.
Det är lätt att glömma bort priset på att den bekvämlighet som vi har idag. Hur många liv som har offrats för att vi ska kunna köra bil genom berg, bo i varma hus häruppe i Norden och få mat på våra tallrikar.
Idag så är byggarbetsplatser såklart mycket säkrare, till exempel genom företag som Halleskog & Hansson Rental som säljer både produkter och tjänster på http://www.hhrental.se/.
Men ingenting är såklart 100 procent säkert, även om arbetsmiljöfrågor står högt upp på många svenska företags agendor inom byggsektorn. Den ökade medvetenheten leder till en mer omfattande användning av till exempel TMA-fordon, skyltar och markeringsskärmar.
Och vi som får njuta av nylagda vägar, fina tunnlar och säkrare övergångsställen bär även vi på ett ansvar.
Nästa gång du åker förbi ett vägarbete, tänk då på alla uppoffringar som har lett oss hit. Sänk hastigheten lite extra när du åker förbi. Alla dessa personer i gula västar och arbetshjälmar har också en familj som de gärna vill hem till.
Men först vill de göra trafiken så säker som möjligt för oss andra.